FANDOM

Valtor
Valtor
Biografisk information
Ålder (i den första uppenbarelsen) Okänd
Krafter Magi
Information i serien
Röstskådespelare Guido Di Naccio (Original/italienska språket)
Cedric Kühle (Rai English)
Sean Schemmel (4Kids)
Josh Keaton (Nickelodeon)
Första uppenbarelse Prinsessans boll
Sista uppenbarelse En ny början

Valtor är en farlig fiende till Winx Club och Ljuset sällskap. Han är en mäktig trollkarl. Och han gjorde allt för att vli den största trollkarlen av alla åter igen. Han använder sina krafter för att förvandla människor till monster som tjänar honom och har en märke på sig som ett "V".

Historia

När den magiska dimensionen skapades så föll det mörker i drakens flamma och ur den skapade dem tre Urhäxorna honom. Valtor blev uppforstad av dem tre Urhäxorna och när han var gammal nog anföll han dem andra magiska världar i dimensionen. När han anföll Domino med dem tre Urhäxorna men när han förlorade attacken och skickades till Omega dimensionen.

Valtor var fast i Omega dimensionen i sjutton år och de är där han möter Trix som blev skickad dit. Med hjälp av Trix så lyckas han rymma och började anfalla dem magiska världarna igen stal deras magiska formler för att bli den mäktigaste trollkarlen igen.

I sin ungdom var han och Fröken Griffin kompanjoner. På den tiden han uppfyller Blooms föräldrar Drottning Marion och Kung Oritel av Domino, som både är starkare än honom. Men han lurar dem och förment och skickar iväg dem till annan del av dimensionen då den dagen Domino förstörs. Han blir sedan besegrad av Bloom genom att slåss mot honom inne i honom. När han blev besegrad så skickades han till obsidan dimensionen tillsammans med dem tre Urhäxorna.