FANDOM

Winx

Winx Club.

Winx Club, är en italiensk tecknad serie, skapad, producerad och regisserad av Iginio Straffi, som utspelar sig i en magisk värld. Det finns många olika planeter, kungadömen och varelser där. Serien handlar främst om sex tjejer, som med magisk kraft kan förvandla sig till féer. De måste skydda den magiska världen Magix de tre onda häxorna Icy, Darcy och Stormy. Dessa sex tjejer kallar sig även just för Winx Club. De heter Bloom, Stella, Musa, Flora, Tecna och Layla. Längre fram i serien träffar de en tjej som är en den sista jordälva på jorden som heter Roxy. Alla karaktärer kommer från olika magiska planeter. Krafterna är eld, sol, musik, natur, teknik och vatten.

Handling

Någonstans i universum kämpade häxor och älvor mot varandra i ondskans och godhetens namn… På skolan Alfea kommer tonårs-feer från hela världen för att träna upp sin naturliga superstyrka och godhet hos de bästa lärarna. Bloom, Stella, Flora, Techna och Musa är några av feerna som vi får följa, de är magiska, de är tuffa - och de gillar mode! Dom är Winx Club! Häng med tjejerna som nu har lämnat sitt tid som elever. Nu är de lärare men måste samtidigt rädda universum från elaka och grymma hot. Alla elever är inte heller så enkla att ta hand om.

Säsong 1

Bloom, en hel vanlig tjej från Jorda, lever ett helt normalt liv tills hon möten feen Stella, prinsessan av Solaria, som är i svårighet. Då Bloom störtar till för att hjälpa Stella, upptäcker hon att även hon har magiska krafter. Stella övertalar Bloom till att bli med henne till Alfea, den bäste feskola i universum. I Alfea möter Bloom och Stella nya vänner och romkompisar: Musa, Tecna och Flora, och samman bildar de Winx Club. Senare i serien möter de och blir vänner med specialisterna från Röda Fonterna: Sky, Brandon, Riven och Timmy. Specialisterna blir även kärlekintressena era. Bloom och Sky, Stella och Brandon, Tecna och Timmy, Musa och Riven. Det är svår mellan Riven och Musa och Flora är lite utanför. Tjejerna i Winx möter även heksa-trion Trix, som blir fienderna era: Icy, Darcy och Stormy. De tre är heksar från Skytårnet, en hekseskola svarända Alfea, och är på jakt efter Dagens Låga, som visstnok ska vara dolt i Stellas magiska ringar (septar). Er hänsynslösa förföljelsen av ringen leder till många möten och strider med Winx. Bloom börjar även att finna ur hemligheterna om planeten hennes, föräldrar och krafter.

Säsong 2

Efter sommarsemestern är Winx Club tillbaka i Alfea, klara till att börja sitt andra året. De möter en ny fe, Layla, som beder om hjälpen er till att rädda hennes småalve-vänjer som hållits som gisslanar av Lord Darkar. Lord Darkar önskar att finna ut där Småalvebyan är för att stjäla de fyra Codex-delarna (en del i Småalvebyen, en i Röda Fonterna, en i Skytårnat och en i Alfea), som öppnar porten till riket Realix, där den Ultimate Kraften kan funnits. Lord Darkar är verkligen Skyggeføniksan som önskar att ta kontrollen över den Magiska Dimensionen. Då den framkommer i det magiska rekreationfängelset där Trix hållits fångat i hopp om att de kan ändra sig, blir heksena med den. I mellomtidan lär Winx om transformationen Charmix och i loppet av serie möten vi Helia som Flora utvecklar känslor för. En ny lär, Avalon, har framkommit på Alfea, som småningom planterar ett skyggevirus i Blooms rena hjärtat, förvandlar henne till Mörker Bloom och skickar henne småningom till sin herre, Lord Darkar. I loppet av episod 24 gör Lord Darkar Bloom till en av vaktmästarna sina, och använder henne till att öppna portalen till dimensionen Realix. Småalvena håller porten öppnad med fyra extra Codex-delar, och låter Winx och Specialisterna passera genom den för att rädda Bloom. Då det ser ut till att det inte är något hopp igen, berättar Sky, Bloom vad den känner för henne, och det bringar den sanna Bloom tillbaka. Hon använder den botande kraften sin till att bota sig själv och de skadade vännerna sina och samman drager de tillbaka till Alfea för att fästa.

Säsong 3

Förvisad till Omega dimensionen, klarar Trix att släppa ur iskapslarna de hållits fångat i, och rymmer från isfängelset samman med Valtor, en trollkarl som är delvis ansvarigt för destruktion av Blooms planet, Domino. Trix och Valtor slår sig ner på Andros, Prinsessa Laylas planet, gör mycken skada dit och samarbetar och planerar att invadera fler områden i den Magiska Dimensionen och tager hämnd över dem som fängslade dem vid att stjäla olika magiska skatter i varje rika. Winx börjar erat tredje året på Alfea och läror om de unika Enchantix-transformationerna, som man kan få vid att offra sig även för någon från sin egen världen. Fast Blooms hemplanet Domino, är förstört och Bloom vill då inte klara att få sina Enchantix-cancrar, fast det ska inte sluta henne i att slå Valtor.

Säsong 4

Winx kommer tillbaka till Alfea, denna gången som lärare. Senare lägger de ut på en väg till Jorden, i hopp om att finna Jordens siste fe, och försöka att få människor till att tro på magi, sån att de kan få Believix. Believix är den fjärde säsongens nya transformationen, där vingarna är kraftigare och mer nyttiga. Förvandlingen har tre par ekstravingar: Speedix (hastighetsvingarna), Zoomix (teleportasjonsvingarna) och Tracix (visuell hjälpmedel). När en fe får Believix, får hon möjligheten till att få människor till att tro på magi. Fienderna i denna säsongen är Trollkarlarna av den Svarta Cirkeln (fejägarna). Trollmenne behöver Roxy, Jorden siste fe, för att få sin fulla kraften. Fast på ett tillfälle blir den Vita Cirkeln erat mål, och Roxy skjutits mer bakåt i serien. Roxy trodde inte på feer tills Winx Club intog Gardenia, och närmast pressade på henne en magisk världen. Småningom förvandlar hon sig till en fe hon även, under striden mot Anagan dit hennes hund, Arthur, skadats. Det är även två nya tilläggtransformationer i den fjärde säsongen. Först är det Sophix, en sort Believix-Charmix, sån Charmix var en uppgradering från vanligt Winx-form. Sophix har kraften till att hjälpa miljön, och denna förvandlingen getts till Winx av The Eternal Fairies. Så är det Lovix, en uppgradering till som användes i kallare klimat. Och slutligen dödens gåva som kan rädda ett liv från döden. Nabu dör på slutet av säsongen något som gör att Layla vill ta hämnd på fejägarna fast Winx tjejerna försöker att förklara Layla att detta är galit, lämnar Layla Winx. I den siste episoden i den siste striden i dimegadimension övervinner Winx, Layla och Nebula fejägarna. Layla återförenas i Winx.

Externa länkar